De mate van betrouwbaarheid is de allesbeslissende toetsingselement voor de mens met een eigen wil. Betrouwbaarheid is namelijk de ware maatstaf van Zelfbeheersing dat zich uit via de persoonlijkheid en het karakter van de mens.
Getrouwheid is de feilloze maat voor menselijke betrouwbaarheid
Het werkwoord “betrouwen” of anders gezegd “het trouw blijven aan” of “plichtsgetrouw zijn aan” is ontstaan in de primitieve mens. Het gezinsvuur dat door de moeder of (en vroeger) door de oudste dochter werd verzorgd, was de eerste opvoeder, aangezien het waakzaamheid en betrouwbaarheid vereiste. Moederliefde is de grondslag voor haar plichtsgetrouw en betrouwbaarheid naar kinderen en anderen toe. Het kind dat opgroeit gaat ervaring op doen en gaat op deze manier vertrouwen kweken.
Vertrouwen in de betrouwbaarheid van de persoonlijke ervaring bevestigt de waarheid van het geloof dat tot geloofsvertrouwen is uitgegroeid
Dit geloofsvertrouwen is ontstaan doordat de primitieve mens ging geloven in iets groters dan zich zelf. Naast geloofsvertrouwen ontstond een primitieve religie waaraan de mens zich vastklampte en aan trouw bleef. Getrouwheid ontwikkelde in de mens. Primitieve religie heeft uiteindelijk de bodem van het menselijk verstand gereedgemaakt voor de schenking van een betrouwbare Geestelijke kracht van bovennatuurlijke Oorsprong. Het verstand van de mens is geschikt gemaakt om God of beter gezegd het deel van God te kunnen ontvangen in Zich zelf: de Gedachtenrichter.
De Gedachtenrichter
Gedachtenrichters leiden de mens vol liefde en zijn tevens betrouwbare en onfeilbare gidsen door de duistere, ongewisse doolhof van de korte aardse levensloop. De Gedachtenrichters zijn de geduldige betrouwbare Leraren en Mentoren die hun subjecten aldoor aansporen om voorwaarts te gaan op het pad van steeds toenemende volmaaktheid. De mens kan op de levensweg kiezen om de weg van Zelf-verwerkelijking te gaan om zo via innerlijke ervaring meer getrouwheid en betrouwbaarheid te gaan leven en te tonen in dagelijks bestaan.
Toetsing betrouwbaarheid
Naast de Gedachtenrichter innerlijk in de mens, wordt de mens ook bijgestaan door de Engelen en andere wezens. De seconafijnen zijn Engelen die het dichtste bij de mens staan en net als de mens hun levensweg gaan richting het Paradijs. Deze Engelen en de mens zijn identiek met dat verschil dat de mens een grofstoffelijk lichaam heeft om ervaring op te doen en een Engel niet. Deze seconafijnen begeleiden de mens en wegen de mate van betrouwbaarheid af op de levende weegschaal van een feilloze beoordeling van het karakter van de mens. Concreet betekent dit : wanneer de seconafijnen naar je hebben gekeken, weten en kennen zij de grenzen van je vermogen om verantwoordelijkheid te dragen en de jou toevertrouwde opdrachten uit te voeren en missies te volbrengen. Jouw activa aan betrouwbaarheid worden duidelijk uitgezet tegenover je passiva aan mogelijke nalatigheid of verraad. De toetsing van getrouwheid of mate van menselijke betrouwbaarheid wordt voor elk mens gedaan.
Zo Boven, zo beneden!
Het Geheel is een Eenheid waarbinnen afhankelijkheden zijn om tot Eenheid te komen:
Van de betrouwbaarheid en de integriteit van de menselijke wil hangt de Eeuwige bestemming van de toekomstige Volkomene af.
Van de oprechtheid van de vrije wil van de sterfelijke mens is de Goddelijke Gedachtenrichter afhankelijk voor het verkrijgen van Eeuwige Persoonlijkheid.
Van de betrouwbaarheid van de sterfelijke mens in zijn keuzes is de Universele Vader afhankelijk voor de Zelf-verwerkelijking van een nieuwe opklimmende Zoon van God.
Van de betrouwbaarheid, standvastigheid en wijsheid van beslissingsdaden van elk individuele mens en daarmee de Mensheid, is God de Allerhoogste afhankelijk voor de actualiteit van de experimentele evolutie op onze planeet Aarde.
Hoe betrouwbaar ben jij?